India Ayurveda 2016 - Reisverslag uit Delhi, India van Maria Willebrands - WaarBenJij.nu India Ayurveda 2016 - Reisverslag uit Delhi, India van Maria Willebrands - WaarBenJij.nu

India Ayurveda 2016

Blijf op de hoogte en volg Maria

22 April 2016 | India, Delhi

En het is alweer vrijdag 22 april. Op zondag 3 april zijn de eerste twee studenten alweer terug gereisd naar Nederland en één student terug naar België. Zij waren al eerder drie weken voor een stageperiode hier geweest. En toen bleven er nog 5 over: Veronica, Monique, Talitha, Dominique en ikke. Een beetje minder drukte en een beetje minder Pitta (=vuur). Een fijne en wat rustigere week gehad met ruimte voor onszelf, ruimte om het stageverslag bij te werken. Op zaterdag 9 april is Monique naar huis gegaan en vandaag is Talitha vertrokken naar Dehli om daar vannacht het vliegtuig naar Nederland te nemen. Het is een beetje het verhaal van ‘de tien (8) kleine negertjes’. En toen bleven er nog twee over. Dominique en ik!
Dominique en ik zijn uitgenodigd om een echte Indiase bruiloft mee te maken. Geweldig, wat een ervaring zal dat zijn. De dochter van een masseuse gaat trouwen en dat wordt groots gevierd op 26 en 27 april. We hebben besloten om hiervoor langer hier op PDI te blijven. Dit is voor ons: ‘once in a lifetime’. En dat willen we niet missen! Dus vorige week vrijdag hebben we met dr Latika (vrouwelijke arts hier) geshopt en een heuse Sari gekocht. De top wordt op maat gemaakt en voor de rok wordt de stof aan de bovenkant geplooid en vastgezet. Al met al staat het wel heel vrouwelijk, alleen dat stuk blote buik…………nou ja, het hoort er bij, zullen we maar zeggen.
Twee weken geleden heb ik samen met dr. Latika anamneses afgenomen bij 3 Indiase mensen, 1 man en 2 vrouwen en een behandelplannetje gemaakt. Bij de twee vrouwen heb ik ook meegeholpen de 5- daagse behandelingen (Pancha Karma) te doen. Heel erg leuk om te doen en te ervaren hoe een dame al na 1 rugbehandeling (Kati Basti = behandeling met anti pijnolie)) van haar pijn af was. De man wordt hier door een man behandeld en in dit geval door onze yogaleraar Rana. De stage is niet alleen goed voor Ayurveda, het is ook super om mijn Engels op te krikken. Nooit te oud om te leren, nietwaar!
Vorige week zaterdag 16, zondag 17 en maandag 18 april een heerlijk weekend gehad samen met Talitha. We wilden even van het PDI-terrein af en onze zinnen verzetten. Een hotelletje geboekt ten noorden van Rishikesh, midden in de natuur. We hadden onze kamer op de begane grond met een heerlijk terras. Eenvoudig en strak, en……. schoon en niet onbelangrijk een heerlijke douche. Misschien komt deze reinheid omdat de eigenaar een Brit is en getrouwd is met een Indiase vrouw. Vlak naast onze kamer was een kleine en niet steile waterval die een honderd meter lager uitmondt in de rivier de Ganges. Heerlijk op een grote steen gezeten in de waterval, pootje baden. Al badend genoten van een hoeveelheid vlinders, oranje, zwart/wit en licht geel. Qua kleur waren de oranje vlinders het best te volgen, al dansend van de ene kant naar de andere kant, met tweeën samen en soms even alleen. Dan weer samen enz. Leuk om dat te aanschouwen en eigenlijk gaat het met ons, Phil en ik, ook zo. Meestal samen en soms doen we even ons eigen ding en dan weer samen. Heel fijn dat we elkaar die ruimte ook kunnen geven, daar ben ik Phil heel dankbaar voor.
Op het terrein veel apen families en die kleintjes, die zijn heel ondeugend. Die komen eigenlijk altijd het eerst en als je aandacht geeft, heb je de hele familie op je dak. Geen pretje! Ik was zaterdagochtend heerlijk aan het genieten van mijn ontbijt, verse papaya, ananas, banaan en granaatappelpitten met muesli en yoghurt en …….. ja hoor daar kwam de eerst kleine ondeugd om de hoek. Als je even niet oplet en je stopt met eten……………….pech, eten weg! De bamboestok staat dan ook klaar om ze weg te jagen. Die kleine donders zijn heel intelligent, als iemand de stok pakt weten ze het al en zijn ze al verdwenen.
Leuke ontmoetingen en gesprekken gehad met 2 jonge Indiase gezinnen over cultuur verschillen en de gearrangeerde huwelijken in India. Leuk om te horen dat dat toch iets anders gaat dan dat wij denken. Zeker de laatste 25 jaar. Vaak wordt een advertentie in een krant geplaats, een soort dating dus, en als er dan een gegadigde partner is, worden de familie en ook de vrienden er wel bij betrokken om een advies te geven. Het eventuele toekomstige echtpaar mag altijd ja of nee tegen elkaar zeggen.
Vanuit het hotel 2 maal de wandeling van ongeveer 4 km naar Rishikesh gemaakt. Op pad met water, geld en een fototoestel en niet zoals bij ons over gebaande paden. Eerst vanuit onze kamer naar beneden, naar de Ganges gelopen over van die hele grote keien. Daar beneden een drukte van jewelste, het was weekend en er werd volop aan rafting gedaan met grote rubber boten. Big business! En natuurlijk is overal handel te drijven, ook op die grote keien. Kraampjes met snacks, drankjes en ijs! Nou ja, kraampjes………….iets wat er op lijkt. Er werd in ieder geval aangemeerd en heel druk gebruik van gemaakt.
Wij verder over de keien, langs een paar kleine strandjes, via een trap weer omhoog. En dan is daar een bouwvallig huisje waar een Baba (zo’n Indiase, meestal oudere man in witte of vaal oranje kleding met soms een tulband op) woont ofzo. Wat heb je ook nodig als je zo dicht bij de natuur leeft. Water, een melkkoe, fruit hangt aan de bomen en wat groenten! Ik zou trouwens niet willen ruilen. In juni komt de moesson er aan en dan……………….ik denk één grote kolkende rivier en veel modderbende.
Weer verder over een soort bospad wat een verhard zandpad wordt en uiteindelijk een verharde weg. We zijn na een uur wandelen in Rishikesh en daar voelen we pas hoe warm het is. Het zweet gutst over onze rug naar beneden en we besluiten om eerst maar even bij te komen in de ‘Honey hut’. Heerlijke drankjes, koffie, thee en echt lekker gebak, zoals chocolade taart. Die maken ze een beetje warm, zodat de laagjes chocolade een beetje vloeibaar worden. En dat met een kop koffie……….oh wat is dat smerig lekker! Heb ik toen niet gegeten hoor, wel eerder op mijn verjaardag.
In Rishikesh is het altijd gezellig druk en er zijn 2 grote hangbruggen over de rivier de Ganges. Die liggen een kilometer of 3 uit elkaar. Op de Lakshman Jhula brug zitten ook altijd ondeugende apen. Afgelopen zondag liepen we er over heen in file, zo druk. Voor ons liep een jonge knul die een overheerlijk ijsje aan het eten was. En ja hoor……….een brutale aap kwam op hem af en sloeg het ijsje gewoon uit zijn handen. Hij pakte het op en ging ermee op de railing van de brug zitten en net als een mens genoot ie met volle teugen al likkend van het ijsje. Wat een schouwspel was dat. Naughty monkey!
We hebben een paar uur geshopt, cadeautjes voor thuis en een prachtige Shirodhara pot om thuis de Shirodhara behandeling te kunnen gaan geven. En heerlijk samen geluncht in het Beatlles café. Een restaurantje wat hoger in Rishikesh en met uitzicht op de Ganges. En de muziek, ja helemaal goed: Beattle muziek en ook muziek van tijdgenoten als The Doors. En wat koken ze daar heerlijke gerechten, voor Talitha ook glutenvrij. Mijn buik vol gegeten en gedronken voor 390 roepies = 3,9 x € 1,35. Overheerlijk!
Terug naar ons hotel, nee niet meer wandelend. Dat was teveel gevraagd en we hebben voor een paar euro een taxi genomen. Voor donker weer thuis.
Talitha is van huis uit een echte business vrouw, marketeer en schrijfster. We hebben samen ook hard gewerkt aan een businessplan. Zij hielp mij en ik kon haar ook helpen. Dat was ontzettend leuk om te doen, lekker mindmappen en uitwerken. Ondertussen ben ik gevraagd door de opleiding in Nederland om een Ayurvedales te geven aan 2e jaars studenten over de Ayurvedische farmacologie. Het gaat gewoon al lopen!
Maandagmiddag weer vertrek naar PDI en wat was het weekend geweldig. Samenwerken wordt in Nederland voortgezet

• 22 April 2016 - 17:54

Gerrie Boor :

Hoi Maria, zo te horen heb je het goed naar je zin. Wat een ervaring doe je op. Het is ook fijn dat je hier een poosje bent, zodat het helemaal op je inwerkt. De aantal keren dat ik er geweest ben vond ik het ook geweldig. Nog een twee weken en dat zie je Phil weer, dat lijkt mij voor jullie ook weer fijn.
    We wensen je nog een goede reis toe. Jim en Gerrie

• 22 April 2016 - 18:08

Margit:

Goed te lezen Maria. Je doet vlg mij veel ervaring op. Volgens mij geniet je met volle teugen! Gelukkig dat het voor Phil ook gaat opschieten dat hij je weer kan omhelzen want het is best lang voor thuisblijvers zoals hij. Maar hij en jij kunnen nu gaan afstrepen. Morgen gaat phil gezellig mee naar het galaconcert van de NHV. Ik wens je nog een hele fijne tijd toe en geniet ze. Vooral op de bruiloft straks. Daag, big hug van mij. Margot. Uiteraard ook van Leen- Pieter de hartelijke groeten!

• 22 April 2016 - 19:39

Mieke:

Dit is iets wat je nooit zal vergeten Maria! En wat kan je het leuk vertellen en opschrijven.
    Een bijzondere ervaring. En geweldig dat je hier terug in Nederland meteen weer door kan gaan.
    Jij hebt eind april een bruiloft en wij onze Koningsdag. We zullen een oranjebitter op je gezondheid drinken.
    Voor je het weet komt Phil weer jouw kant op. Kunnen jullie samen ook nog van India genieten.
    Liefs, Hans en Mieke.

• 27 April 2016 - 20:07

Nardy:

Lieve Maria.
    Wat is het heerlijk om zo je reisverslagen en andere mooie activiteiten te lezen.
    Super dat je zo geniet en je doel kan bewerkstelligen.
    Wat zul je met veel rijkdom terugkomen.
    Inmiddels ook de bruiloft meegemaakt met ik weet wel zeker andere temperaturen dan hier.
    Ik wens je ook namens Martin nog een mooie tijd toe. Ook als Phil er over een week is.
    Eenmaal terug in NL wil ik wel een rugmassage bij je boeken.
    Veel lfs Martin/ Nardy