India Ayurveda 2016 - Reisverslag uit Delhi, India van Maria Willebrands - WaarBenJij.nu India Ayurveda 2016 - Reisverslag uit Delhi, India van Maria Willebrands - WaarBenJij.nu

Door: Maria Willebrands

Blijf op de hoogte en volg Maria

01 Mei 2016 | India, Delhi

Alle lieve mensen die gereageerd hebben op mijn blog-verhalen, heel heel hartelijk dank. Het is erg leuk wat uit Nederland te horen, teveel om iedereen apart te danken. Geniet van mijn verhalen en waan je ook even in India!
Op dinsdag 19 april is mijn 5-daagse behandeling gestart. Tot en met zaterdag 23 april heb ik iedere ochtend een Abhyanga (lichaamsmassage) met een voedende en relaxerende olie, een Shirodhara (hoofdbehandeling met een relaxerende olie voor de hersenen en de geest), Swedena (stomen om alle afvalstoffen zacht te maken, zodat ze gemakkelijk afgevoerd kunnen worden) Nasya (neusbehandeling voor alle neus, oor en oogproblemen), oor behandeling voor de tinitis en als laatste een Basti (klysma voor de darmen, de eerste om te reinigen en de laatste 4 om de darmen en dus het metabolysmesysteem te voeden) gekregen. Hééérlijk! En ’s middags geen programma, wel veel rust om alles te laten inwerken.
Van onze Yogadocent hebben we de belangrijkste Pranayama (ademhaling) oefeningen en mudra’s ( symbolische houdingen van de hand/vingers) geleerd.
Al met al was het een relaxte week.
Vrijdag 22 april is Talitha naar Nederland vertrokken en onze stage periode is geëindigd! Dominique en ik blijven nog 1 week om de echte Indiase bruiloft mee te maken van de dochter van Babita.
Inmiddels hebben we de Sari’s opgehaald in Rishikesh. De topjes zijn op maat gemaakt. Samen met Latika hebben we wat nep sieraden, oorbellen, gekocht en een soort van onderrok. De Sarirok wordt namelijk bij aankleden aan de bovenkant op maat geplooid en om de bovenkant van de onderrok gevouwen. En dan maar hopen dat het allemaal goed blijft zitten. Spannend!
Afgelopen zondag 24 april zijn de ‘festiviteiten’ voor de bruiloft van Komal (bruid) en Sunny (bruidegom) al begonnen om hen voor te bereiden op hun trouwerij. Dat doet de familie van de bruid apart van de familie van de bruidegom. En wij waren uitgenodigd om dat mee te maken bij de familie van de bruid. Zij wonen hier in de village, vlak achter het PDI-instituut. Een geweldig leuke ervaring! Er was al veel familie aanwezig, opa en oma, ooms en tantes, jong en oud en zelfs de baby’s van de familie. Iedereen doet mee en er werd gedanst en gezongen. De hele avond door. Leuk om te zien hoe blij mensen zijn met heel weinig. Muziek vanaf de mobiel en via de radio boxen van de auto afgespeeld. En als drank……………..heerlijk water!
Dinsdagmiddag en avond, de hennaparty voor de vrouwen. Het is een ware kunst om dat te kunnen. De handen van de vrouwen werden prachtig versierd en natuurlijk maakt de bruid het verschil. Van haar werden de handen en onderarmen tot aan de ellebogen én de voeten en de onderbenen tot aan de knieën versierd. Prachtig!
’s Avonds een officiële ceremonie in een hotel met de familie (mannen en vrouwen) van de man en de mannen van de familie van de bruid. En dat mochten wij meemaken. Die ceremonie vindt plaats om de 2 families met elkaar in verbinding te brengen. En die verbintenis maken officieel de mannen met elkaar. En nou denken jullie misschien ‘waarom de mannen?’ Als je kijkt naar de schepping: het mannelijke en het vrouwelijke dan is het mannelijke de schepper en het vrouwelijke geeft er de invulling aan. Kort door de bocht: de mannen bouwen het huis en de vrouwen richten het in! Na het huwelijk biedt in India de man zijn vrouw het huis aan en de inrichting komt van de vrouw en haar familie. Het mannelijke treedt naar buiten toe, het vrouwelijke speelt zich meer achter de schermen af.
Het was prachtig om mee te maken. De bruidegom maakt connectie met de broer van de bruid, de vaders maken connectie met elkaar, de grootvaders maken connectie enz. Er werden cadeau’s uitgewisseld en geld gegeven en alles onder toeziend oog van een priester die ook de mantra’s zong. Daarna stond er een buffet klaar met heerlijk eten. Indiërs eten heel graag, ze doen het tijdens zo’n bijeenkomst wel staand. Daarna naar huis en er was goed voor ons gezorgd, we mochten meerijden met de familie van de bruid.
Woensdag 27 april de officiële huwelijksceremonie, nou ja…………..de 28e in de vroege uurtjes. De festiviteiten begonnen de 27e om 20.00 uur. Waarom dat is, ben ik nog niet achter.
De middag van de 27e was iedereen druk om zich op te maken voor de plechtigheid. De vrouwen kleden zich in een Sari en de mannen over het algemeen in een nette broek met een overhemd of een Kurta. Zo werden wij aangekleed in Sari door Uscha, een masseuse, en door dr. Latika, de vrouwelijke arts. Een Sari aandoen is niet zo gemakkelijk. Het bestaat uit een top en een hele lange lap van een meter of 5 die je, voor een deel geplooid, rondom je lijf drapeert en dan zo dat je het onderweg niet verliest. Hi! En dat met 2 veiligheidsspeldjes! Super en het staat heel vrouwelijk en mooi! De ene Sari is de andere Sari niet. Die van mij was heel eenvoudig, je hebt ze natuurlijk ook met glitter en goud en veel blingbling. En dan nog heel veel (nep) blingbling sieraden erbij. Aan mij niet zo besteed, dus ik heb het gehouden bij lange oorbellen.
De bruid werd rond 18.00 uur opgehaald om naar de schoonheidssalon te gaan en zich helemaal te laten opdoffen en te kleden. Wij werden weer keurig om 20.00 uur opgehaald en meegenomen naar Godwin hotel in Haridwar. De tuin van het hotel was omgetoverd tot een ware feestgelegenheid. Super modern met DJ en mooie lichtshow, zelfs een vliegende camera die video opnames maakte. Een podium met daarop een soort divan/troon voor de bruid en bruidegom, ronde tafels met stoelen en langs de zijkanten standjes waar heerlijke snacks en verschillende fruitsoorten te krijgen waren en al die lekkernijen werden ook aangeboden aan de tafels. Een overvloed aan drankjes, geen alcohol.
Die snacks waren nog maar de entree, het grote lopende buffet werd ons binnen aangeboden. Allemaal heerlijk en in overvloed.
De bruidegom kwam als eerste aan rond 22.30 met een hoop bombarie. Fanfare, trommels, blaasinstrumenten en daarachter een schitterend versierd paard met daarop de bruidegom. Prachtig en traditioneel gekleed. Rondom werd door familie en ook door ons gedanst op de muziek om hem binnen te halen. Heel leuk ook hoe de zussen van de bruidegom ons erbij betrokken, ik voelde me echt even als een familielid. Onder escorte werd Sunny naar de troon gebracht en toen was het inmiddels wel 24.00 uur. Eenmaal op zijn troon werd hij vermaakt door neefjes, nichtjes en zijn zussen totdat Komal arriveerde. Wat zag ze er allemachtig prachtig uit! Eerst natuurlijk eindeloos door de fotografen op de foto gezet en daarna werd ook zij begeleid naar het podium met de troon.
En hier hebben we afscheid van de feestelijkheden moeten nemen, de mensen van PDI wilden naar huis. De ceremonie vond pas rond 3.00 uur plaats………………als iedereen moe is van alle voorgaande dagen en festiviteiten. En waarom………….ik heb begrepen dat de priester het tijdstip bepaald. Ik ga het nog eens navragen.
Wij hebben een heel bijzondere en andere Koningsdag beleefd!

Het is nu inmiddels zondag 1 mei en gisteren had ik een off-day met diarree en overgeven. Gelukkig is dat weer voorbij, want morgen reizen Dominique en ik naar Dehli om daar ’s avonds op de trein te stappen naar Jodhpur. Tot daar en veel liefs

• 01 Mei 2016 - 11:47

Gab:

Hoi Indiamaria, leuk om jouw belevenissen op deze manier een beetje mee te maken. Je vertelt het op een wijze dat je het het bijna voor je ziet. Tijd om een boek te schrijven?

• 01 Mei 2016 - 11:49

Gab:

Er is wat weggevallen van mijn vorige bericht. Geniet nog van jouw mooie tijd daar. Veel plezier in Jodhpur en tot jouw volgende verhaal. Liefs

• 01 Mei 2016 - 20:22

Gerrie:

Hoi Maria, bijzonder om zo'n bruiloft mee te maken, je hebt het helemaal mee beleefd. Heel veel plezier in Jodhur, en later in de week samen met Phil.
    Geniet er van, ben nu al nieuwsgierig naar jou ervaringen daar.
    Groetjes.

• 02 Mei 2016 - 23:21

Diane Peters:

Ha Maria, wat heb jij veel gezien en meegemaakt de afgelopen weken, fantastisch hoor! Dat wordt ontnuchteren straks in Nederland. Binnenkort komt Phil en dat wordt dan dubbel genieten samen!
    Ik kom kijken naar de foto avond:)
    Lfs v MenD

• 03 Mei 2016 - 11:06

Wilma:

Dag Maria,

Wat een mooie belevenis en nog wel de dochter van Babita!
    Hoop dat de diarree en overgeven een ééndags ongemak was.....

Nog veel plezier in India! Zorg goed voor jullie zelf!

met lieve groetjes,

WilmA