India Ayurveda 2016 - Reisverslag uit Delhi, India van Maria Willebrands - WaarBenJij.nu India Ayurveda 2016 - Reisverslag uit Delhi, India van Maria Willebrands - WaarBenJij.nu

India Ayurveda 2016

Blijf op de hoogte en volg Maria

08 April 2016 | India, Delhi

Zaterdag 2 april weer een dag met een gouden randje. We zijn met de hele groep, inclusief Rana (yogaleraar), Dr. Vivek (Ayurvedisch arts) en Mohinder(kok) wat verder de Himalaya in getrokken naar de ‘paradijselijke’ plek waar Mohinder woont met zijn vrouw en moeder als hier op PDI geen groepen zijn waarvoor hij kookt. Is hij op PDI dan zijn zijn vrouw en moeder daar alleen met een hond om onder andere de apen te verjagen. Zo met de natuur verbonden en vlak bij een zijtak van de rivier de Ganges, nog in het laaggebergte van de Himalaya.
We zijn rond een uur of 11 vertrokken in een klein busje. Via Rishikesh de bergen in. Vanuit Boven Rishikesh worden vele trips georganiseerd, als rafting en parasailing en er is veel te doen voor mensen die Ayurvedische behandelingen willen ondergaan of yoga willen leren. Dus best wel wat toeristen daar. Wij boffen enorm dat wij ook de niet toeristische plekken kunnen bezoeken en echt in contact komen met de Indiërs. Super! De eerste stop was in een klein gehucht bij een brug over de Ganges. Het was al behoorlijk warm en tijd om even de benen te strekken. We werden getrakteerd op een theetje met Pakori’s. Die dingen waar ik zo stoned van ben geweest, alleen nu zonder de marihuana. Heerlijk!
Mohinder had ’s morgens een uitgebreide lunch gemaakt om mee te nemen en daar hebben we heerlijk van genoten aan de oever van de Ganges. Prachtig schoon water en met behoorlijke stroomversnellingen en waar dus ook volop aan rafting werd gedaan. Het deed me een beetje denken aan de Ardeche, alleen warmer.
De Indische mannen schromen niet om het water in te gaan. Gewoon met alleen een onderbroek aan en die ziet er vaak niet fraai uit kan ik jullie vertellen. Oud, te wijde pijpen, met gaten, niet seksie hoor! Op die manier baden is voor de vrouwen echt niet weggelegd, zij gaan het water in met alle kleding aan en hun kleding droogt aan de zon.
Na de lunch verder op weg door de Gorges van de Ganges met prachtige uitzichten over de vaak in de diepte liggende Ganges. De wegen zijn maar zeer matig en niet breed en er wordt veel getoeterd. Geen duidelijke wegmarkeringen en al helemaal geen nette vangrail of iets dergelijk aan de kant van de weg waar je de diepte inkijkt. Apen langs de weg, bouwvallige woningen of stalletjes waar drankjes, pinda’s, chips enz wordt verkocht en soms prachtige vrouwen met een grote bos hout op het hoofd of een bundel in een doek gewikkelde waren, die op de markt gekocht zijn.
Op een bepaald moment ging de ‘verharde’weg over in een zandpad en na een kilometer of 5………….het huis van Mohinder ‘in the middle of nowhere’. We maakten kennis met zijn vrouw en zij heeft ons heerlijk verwend met thee, koekjes en snacks. Mohinder heeft een enorme lap grond om het huis heen tot beneden aan een zijtak van de rivier de Ganges. Een paradijsje met een moestuin, een paar koeien en een hond. Stil,stil, stil! Na de thee hebben we een wandeling gemaakt naar beneden naar het water. Die mannen…… hup de kleren uit op de onderbroek na en lekker zwemmen. Dat was voor ons niet weggelegd in het bijzijn van de heren. Dus wat dacht je wat………..nadat zij uitgezwommen waren, hebben wij vrouwen de mannen omhoog gestuurd. Wegwezen jullie! En wij 5 vrouwen hebben het er heerlijk van genomen, in ons blootje. Dat was een welkome afkoeling want de temperatuur ligt al rond de 38 graden.
Aan de overkant van de rivier en bovenop de berg wonen de buren op een uur loopafstand. Nu een stroompje waar niet veel water in staat en gemakkelijk over steken, maar in het moessonseizoen verandert dat in een ware rivier. Wil je dan naar de buren, is het even een stukje om.
Na een verblijf van een uurtje of twee hebben we afscheid genomen en zijn we de terugreis begonnen Een terugreis van ongeveer 2 uur en zo waren we rond 20.00 uur weer thuis waar een heerlijke maaltijd stond te wachten. Dat was een super dag!

• 08 April 2016 - 18:43

Annemarie M. Schaacke:

Wat beschrijf je het mooi, Maria! Als ik het lees, zit ik bijna naast je te luisteren, voor mijn gevoel. Dat was al weer bijna een week geleden, want morgen is het 9 april. EN, vandaag is mijn definitieve tekst van mijn manuscript klaar! ISBN nummer aangevraagd en wordt vervolgd.

• 08 April 2016 - 21:52

Simone:

Ja Maria je schrijft prachtig, heel boeiend. Nog een talent erbij. Misschien moet je maar eens een boek schrijven. Volgens mij geniet je intens van dit mooie avontuur. Fijn. Ik kijk alweer uit naar je volgend verslag. Liefs en dikke kus.

• 09 April 2016 - 12:51

Noelle:

Nou lieve zus, wat zal dat een geweldige ervaring zijn geweest. Super! Ik kan de beelden die je beschrijft zo voor de geest halen en meegenieten. Wat een bijzondere tijd. Geniet van wat komen gaat. Knuffel Noëlle